ברלין – אפריל 2018 // תכנית אמנותית

באורח מקרי (אולי פלאי) – עוסקות כל היצירות שנשמע במסע בדמותה, בחלומותיה, שאיפותיה, אהבותיה ולרוב, בשברון הלב של האשה בספרות, במחול ובמוסיקה

באפריל 2018, יום ראשון
המחזמר "אנטבקה ANATEVKA" טוביה החולב / כנר על הגג" ב-Komische Oper המפורסמת של ברלין

ספרו בן האלמוות של שלום עליכם מתחילת המאה העשרים, שהפך לאחד ממחזות הזמר הקלאסיים והאהובים בעולם, ואת חיים טופול לכוכב על. הבמאי בארי קוסקי מביא את "כנר על הגג" ל-"קומישה אופר" הברלינאית החתרנית, ועל רקע התקופה האפלה של הפוגרומים ברוסיה והנדידה לארה"ב, מצויירים יחסיו של טוביה עם בנותיו, אותן הוא מנסה לשדך, ובמיוחד עם הצעירה בהן, חווה הדעתנית והעצמאית, באורח ייחודי ותמיד נוגע ללב. הפקה מקורית מניו יורק – בימוי וכוריאוגרפיה של ג'רום רובינס.

כנר על הגג ברלין 2018

אחה"צ ובערב לבחירה אחת משתי האופרות הבאות:

2 באפריל 2018, יום שני
"טנהויזר או מלחמת הזמרים בוורטבורג" Tanhauser and the Singers מאת ריכרד וגנר ב-Deutsche Oper

אחת האופרות הרומנטיות ביותר שנוצרו: ריכרד ווגנר הצעיר, בן ה-32, משרטט כאן בצלילים פורצי דרך בהיסטוריה של המוסיקה את ייסורי הנפש של האביר טנהויזר – בין תשוקות הבשרים לאלה המפתה וונוס לבין אהבת האמת של אליזבט, בין תחרויות השירה בטירת וורטבורג בימי הביניים המיתולוגיים, לסירובו של האפיפיור למחול לאביר על חטאיו. טנהויזר זוכה במחילה רק במחיר חייה של אהבתו האמיתית, אליזבט. אך, האם שתי הנשים הללו – וונוס ואליזבט, אינן אלא שני פניה של האשה האמיתית, של כל אשה באשר היא?

"יבגני אוניגין" Jewgeni Onegin מאת צ'ייקובסקי ב-Komische Oper של ברלין

פיוטר איליץ' צ'ייקובסקי כתב את הליברית לאופרת האהבה הגדולה שהועלתה לראשונה ב-1878 שלו לפי ספרו המהולל של פושקין, ושוב – בתוך העלילה הנרקמת בין שני הזוגות הנקלעים למערבולת רגשות באופרה, אולגה וטטיאנה, המשורר לנסקי וההולל אונייגין, זוהרת דמותה של טטיאנה, על אהבתה, חלומותיה, שברון לבה ונחרצותה, כמו גם המוסיקה הנשגבת והמטלטלת שהלחין עבורה צ'ייקובסקי.

6 באפריל 2018, יום שישי

"ג'יזל" ב-Staats Oper – אחד הבלטים הידועים בהיסטוריה: Giselle מאת אדולף אדם

שזכה להצלחה מיידית מאז שנוצר על ידי אדולף אדם ב1841. בת האיכרים ז'יזל רוקדת – ומאוהבת – בדוקס אלברכט – שידו הובטחה לאחרת. דעתה של ז'יזל נטרפת, היא מתה, ולהקת נימפות מרושעות הנוקמות את מות בתולות צעירות מצרפת אותה אל להקתה. כשמגיע אלברכט שבור הלב להניח פרחים על קברה, מכריחות אותו הנימפות – כדרכן – לרקוד עד תשישות ומוות – אך ז'יזל סולחת, מושיעה את אהובה, ושבה לנוח בשלום על משכבה. (היום אפשרי ואולי נחוץ מבט ביקורתי יותר על הנימפות הללו: האם הן נקמניות – או שמא דורשות ומבצעות צדק פואטי?)

5 באפריל 2018, יום חמישי

"צמד האופרות קוולריה רוסטיקנה" ב-Deutsche Oper – קוולריה רוסטיקנה ("אבירות כפרית", 1890) מאת פיטרו מסקאני יחד עם האופרה התאומה פליאצ'י (הליצנים, 1892) מאת רוג'יירו לאונקוואלו

("אבירות כפרית", 1890) מאת פיטרו מסקאני יחד עם האופרה התאומה פליאצ'י (הליצנים, 1892) מאת רוג'יירו לאונקוואלו, מוצג יחדיו מאז החלו את דרכן על הבמה – ובהצלחה מסחררת. הן שייכות לסגנון המבונה"ווריזמו", "אמיתי" ששאף להביא אל הבמה עלילות "מן החיים", או "בגובה העיניים", ולא סיפורי אגדה ומיתולוגיות כבעבר. שתי האופרות הקצרות עוסקות באהבה, כבוד, קנאה ומוות, האחת בכפר קטן בסיציליה, השנייה בעת הצגה שמעלה קבוצת שחקנים בראשות ליצן בעיירה קטנה. בשתי האופרות מגינים הגברים על מה שנראה בעיניהם כבודם, בשתיהן מבקשות הנשים את חרותן, שתיהן מסתיימות בטרגדיה. המשפט האחרון ב"ליצנים" – והידוע מכולם – Finita la Comedia, המכריז על סיומה של היצירה, של ההצגה, ושל ההפרדה המלאכותית בין משחק לבין החיים האמיתיים.

7 באפריל, יום שבת
האופרה Die Zauberflote חליל הקסם מאת מוצרט ועמנואל שיקנדר ב-Staats Oper 

האופרה הנצחית, הצבעונית, המיתולוגית והמסתורית שכתב מוצרט זמן קצר לפני מותו ב-1791, וגם בה מככבות הנשים – ובמיוחד מלכת הלילה ובתה הנסיכה פאמינה. האופרה חוזרת הפעם לאחת התפאורות הראשונות שזכתה להן, מתחילת המאה ה19, ובהפקה חדשה – בבית האופרה המחודש והמפואר שנפתח לאחרונה מחדש בשדרת אונטר דן לינדן. כמיטב המסורת, ניצב מנצח ישראלי על הדוכן – גם שמו דניאל, כקודמו ברנבוים: זהו דניאל כהן, היום המנהל המוסיקאלי של בית האופרה – ה"שטאטסאופר" – והיה כבר למנצח שזכה לשם עולמי.

סגירת נגישות