פסטיבל שופן 2018 – תוכנית אמנותית

יום רביעי, 15 באוגוסט 2018

לדבר את שופן בשפתו

המסלול שעשה הפסנתרן האמריקני קווין קנר בעולם המוסיקה הפולנית, הפך אותו לאחד מבני הסמכא החשובים כיום במוסיקה של שופן. המורה הראשון שלו בקליפוניה היה הפולני קז'ישטוף בז'וזה. כבר בגיל 17 הגיע לפולין, והשתתף בתחרות שופן בוורשה למד בקרקוב והמשיך בבלטימור בהדרכת ליאון פליישר ובהדרכת קמרלינגבהנובר. בן 27 שב לתחרות שופן זכה בפרס השני (פרס ראשון לא חולק) ובפרס מיוחד של חבר השופטים על ביצוע הפולונזים. בהמשך זכה בפרסים בתחרויות סולט לייק סיטי, פורת וורת' (טקסס) ותחרות צ'ייקובסקי במוסקבה. קנר נמנה עם שופטי תחרות שופן, הרבה להקליט מיצירות שופן, והשנה זו תהיה הופעתו הרביעית בעשור האחרון בפסטיבל שופן.

יום חמישי, 16 באוגוסט 2018

ברוח  אביב העמים

By Rolfson – Philip Lethen, Krefeld – Own work, CC BY-SA 3.0

אנסמבל קונצ'רטו קלן מן הבולטים בתחום המוסיקה המוקדמת, המנצח ג'אן-לוקה קפואנו, אשף המוסיקה המוקדמת  ונגן פסנתר הפטישים המהולל טוביאס קוך, בתכנית שמצדיעה לרוח הלאומיות של אירופה שלפני ואחרי אביב העמים. התכנית המקורית והמרתקת נפתחת בפתיחה ליצירתו של כוכב במות האופרטה הברלינאי אלברט לורצינג "הפולני ובנו"; נמשכת בווריאציות לקלידים ולתזמורת של קרל צ'רני  – המלחין המוכר היטב לכל הפסנתרנים ובעיקר לתלמידי הפסנתר  – וריאציות על ההמנון שחיבר יוזף היידן לקיסר האוסטרי. ההמנון ההולנדי הוא הבא בתור והוא הנושא לווריאציות שחיבר יוהן וילהלם וילמס, ההולנדי מחבר ההמנון. צרפת וה"מארסייז" ההמנון הצרפתי, במרכז יצירתו של הצרפתי פרנסואה –ג'וזף גוסק שחי ופעל בתקופה משלטון הקיסרים, המהפכה הצרפתית ועד אחרי עידן נפוליון . יוהן כריסטיאן באך, בנו של יוהן סבטיאן, מי שנקרא 'באך האנגלי' וממוריו של מוצרט, מגיש את הנוסח שלו להמנון האנגלי "אלוהים נצור המלך".

פרדיננד ריס תלמידו וחברו של בטהובן הולך בעקבות הענק המוסיקלי ומחבר גם הוא וריאציות לשיר הלאומי המוכר עד היום "Rule Britannia". פיליפו  קמראטו חותם את הקונצרט המיוחד בעיבוד שלו ל"אודָה לשמחה" הפרק המפורסם המסיים את הסימפוניה התשיעית של בטהובן, המשמש כיום כהמנון האיחוד האירופי.

יום  שישי, 17 באוגוסט 2018

הדיאלוגים של גדעון קרמר

המנצח והכנר גדעון קרמר ותזמורתו הקרֶמֶרַאטהבַּלטיקה, מארחים את הפסנתרנית יוליאנה אַוודֶבָה, זוכת הפרס הראשון בתחרות שופן 2010  בתכנית שמפגישה את האישי עם הלאומי.

היצירה הראשונה מפגישה את המוסיקה של שוברט עם זו של האוקראיני  ולנטין סילבסטרוב, מלחין שמרד בשלטון הסובייטי והזדהה מוסיקלית ורעיונית עם אוקראינה העצמאית. המלחין הרוסי ויקטור קיסין, הפועל כיום מבלגיה, מביא לקונצרט נוסחים תזמורתיים לשתי יצירות מובהקות לפסנתר המזורקה בלה מינור והנוקטורנו בסול מז'ור שתיהן של שופן כמובן.

עוד בקונצרט תנגן יוליאנה אַוודֶבָה זוכת תחרות שופן את הקונצ'רטו מס' 1 המוכר יותר והפופולארי של פרדריק שופן המשלב יסודות קלאסיים ועממיים שמדברים מאז ועד היום אל האוזן הפולנית ולא רק אליה.

יום שבת,  18 באוגוסט 2018

דרמה ורומנטיקה בעולמות המוסיקה הקאמרית

רביעיית כלי הקשת  האוסטרית מוזאיק והפסנתרן קווין קרנר, מגדולי פרשני שופן  נפגשים בתכנית מרתקת שמתמקדת באיכויות הביצועים האינטימיים ליצירות גדולות.

הרביעייה בסול מז'ור ד' 887 היא הרביעייה האחרונה שחיבר שוברט, אחרי משבר יצירה שחווה. היצירה היא התשובה שלו לעוצמה שהשקיע בטהובן ברביעייה האחרונה שלו, אופ' 135. "האם יש מה לחדש אחרי בטהובן?" שואל שוברט ומשיב ברביעייה הזאת: יצירה המהווה ביטוי להיבט המכריע של אישיותו המוסיקלית ושל הייסורים, המחאה ורגעי הייאוש של האדם שוברט.

בחלק השני הקונצ'רטו מס' 1 של שופן בעיבוד לפסנתר ולרביעיית כלי קשת.  אנחנו מכירים אותו היטב בזכות השורה "כמה יפה פורח הלילך!" בשירה של נורית הירש, לפולנים היצירה חשובה לא רק בשל מעמדה ויופיה אלא כי כאן משלב שופן את מחול הקרקוביאק העממי בתוך יצירה סימפונית. קונצרט שכמו קודמו נע מן האישי אל הלאומי.

יום ראשון, 19 באוגוסט 2018

בעיניים אחרות – קלאסי בנגיעות ג'אזיות

המנצחת אגניישקה דוצ'מל, המייסדת והמנהלת המוסיקלית של התזמורת הקאמרית  של הרדיו הפולני "אמדיאוס" מזמינה בקונצרט זה  ארבעה מוסיקאים לקונצרט שמסתכל על הקלאסיקה המובהקת בעיניים חדשות.

בחלק הראשון יחלקו  שלושת הזוכים בפרסים הראשונים בתחרות לוטוסלבסקי שהתקיימה בפברואר 2018, הצ'לנים הרוֹמָה סאטו ומיצ'יאי אוּאֶנוֹ מיפן ויבאי צ'ן מסין, ינגנו כל אחד פרק אחד בקונצ'רטו לצ'לו בדו מז'ור של היידן. יצירה שהתגלתה במקרה על מדף נשכח בשנת 1962 היא הומוריסטית ואפילו אופראית באופייה. ללא ספק חוויה נדירה שכמותה ניתן לחוות רק בפסטיבלים.

חציו השני של הערב לוקח אותו למקום חדש. פסנתרן הג'ז היפני מאקוטו אוזונה – המצרף לתזמורת סקסופונים  ובס –  מגיש את הקונצ'רטו מס' 9 ק' 271 'זַ'נוֹם' ששימש למוצרט נקודת זינוק לרענון ולחידוש דפוס הקונצ'רטו  – בנוסח שגם מוצרט לא הכיר : הפרק הראשון הופך לסווינג, השני, מכמיר הלב נשמע  כטנגו חולמני והשלישי לבי-בופ סוער וקצבי. חוויה אחרת אמרנו!

יום שלישי, 21 באוגוסט 2018

מפגשי צ'לו בסלונים של פאריז

הפסנתרנית היפנית עתירת הפרסים, אקיקו אֶבִּי זוכת פרס ראשון בתחרות שופן וכיון נמנית עם חבר השופטים בתחרות והצ'לן הצרפתי כריסטוף קוּאַן, חבר מייסד ברביעיית 'מוזאיק' משחזרים בקונצרט הזה מפגש ידידותי של שני מלחינים שפעלו בפאריז באמצע המאה התשע עשרה, פרדריק שופן ואוגוסט פרַנשוֹם. פרנשום נודע כצ'לן מצטיין שגם שכלל את שיטת הנגינה בכלי והעשיר אמד את הרפרטואר לכלי.

שופן ופרנשום היו שותפים בשעתם לביצועי היצירות המנוגנות בערב זה: שלוש יצירות של שופן במרכזן "דואו קונצרטנטי" גדול על פי נושאים מתוך האופרה הפופולרית "רוברט השד" של ג'קומומאיירבר כוכב במת הגראנד אופרה בפריז, הסונטה המפורסמת לצ'לו ולפסנתר ומבואופולונז בריליאנט לאותו הרכב ויצירה אחת סרנדה גם היא לצ'לו ולפסנתר של פרנשום הצרפתי.

התוכנית המוסיקלית נכתבה ע"י יוסי שיפמן

סגירת נגישות