ברלין – סימפוניה של עיר – מאי 2020: תוכנית אמנותית

השנה מציינים ברחבי העולם את שנת בטהובן, במלאת לו 250 שנה, – ובטהובן נוכח כמובן גם בתכניתנו בברלין – באופרה, ברביעיות מיתרים ובסונטה הגדולה לכינור – “סונטת קרויצר”.

תאריכי הנסיעה: 20-27 במאי 2020

יום רביעי 20 במאי 2020
המחזמר “אנטבקה” טוביה החולב / כנר על הגג ב-Komische Oper המפורסמת של ברלין

“אנטבקה” – הוא “טוביה החולב”, ספרו בן האלמוות של שלום עליכם מתחילת המאה העשרים שהפך לאחד ממחזות הזמר הקלאסיים והאהובים בעולם, ואת חיים טופול לכוכב על. הבמאי בארי קוסקי מביא את “כנר על הגג” ל”קומישה אופר” הברלינאית החתרנית, ועל רקע התקופה האפלה של הפוגרומים ברוסיה והנדידה לארה”ב, מצויירים יחסיו של טוביה עם בנותיו, אותן הוא מנסה לשדך, ובמיוחד עם הצעירה בהן, חווה הדעתנית והעצמאית, באורח ייחודי ותמיד נוגע ללב.

כנר על הגג

כנר על הגג

יום חמישי 21 במאי 2020
האופרה פידליו מאת בטהובן בשטאטסאופר

האופרה היחידה שיצר בטהובן הפכה עם חלוף השנים, לצד כמה מיצירותיו הגדולות האחרות, גם סמל פוליטי ורוחני – וכאן, התשוקה לחרות ומעל לכל נצחונה של האהבה: אהבתה של ליאונורה לפלורסטן הכלוא בשל שאיפתו לחרות. בטהובן התלבט שנים ארוכות סביב בניית היצירה, שקיבלה את צורתה הסופית ב1814 – שלהי תקופת כיבושי נפוליאון באירופה ותחילת התקווה לחרות גם בקרב העמים השונים והמגוונים ברחבי הקיסרות האוסטרו-הונגרית. את הבימוי עיצב הבמאי החדשני הנודע הארי קופפר.

פידליו

האופרה פידליו

יום שישי 22 במאי 2020
רביעיית בלצ’אה במחרוזת יצירות המופת הגדולות של בטהובן

רביעיות המיתרים הסוגרות את הסדרה הראשונה במחרוזת יצירות המופת הגדולות של בטהובן נטועות עדיין בעולמם של היידן ומוצרט – אך מבהירות באורח ברור ותקיף שפני המוסיקה קדימה – אל מאה חדשה, ועולם חדש, שבטהובן בורא מול עינינו (ואוזנינו). הסדרה נכתבה בין 1798 ל-1801, בשנותיו הראשונות של בטהובן בן ה-30 בווינה. מייסדת ההרכב – קורינה בלצ’אה – מרומניה, כינסה יחדיו ויולן פולני, כנר וצ’לן צרפתים – לרביעיה שהפכה אחת המובילות בתחום הביצוע הקלאסי והרומנטי. הרביעיה החלה את דרכה בהדרכת חברי רביעית אלבן ברג, ממוקמת בלונדון – ומופיעה ומקליטה בהצלחה רבה ברחבי העולם, והגיעה גם לישראל.

בתוכנית אופוס 18 – 4-5-6

רביעיית בלצ'אה

רביעיית בלצ’אה

יום שבת 23 במאי 2020
האופרה דון ג’יובני מאת מוצרט בשטאטסאופר

את הליברית לאופרה כתב לורנצו דה פונטה, שותפו (היהודי המומר) האגדי של מוצרט בשלישיית האופרות הגדולה שלו משנות חייו האחרונות בווינה. דון ג’ובני – או דון ג’ואן – המפתה השטני או הלוחם במוסכמות המוסר והחברה של ימיו, הוא גיבורה של האופרה הנצחית והמדהימה המככבת גם בסרט “אמדאוס” כמבט אל נפשו המיוסרת של מוצרט עצמו. לאחר ההתרסה של מוצרט באצולת ווינה ב”נישואי פיגרו” נאלץ להעלות את הבכורה בפראג, אך במהרה חזרה האופרה – בשינויים קלים – אל הבמה המלכותית הווינאית, ומאז היא אחת מפלאי המוסיקה הבימתית של כל הזמנים.

דון ג'ובאני

דון ג’ובאני

יום שני 25 במאי 2020
רנה קפוסון עם התזמורת הקאמרית האירופית בביצוע “המוות והעלמה” ו”סונטת קרויצר” בבניין הפילהרמוני

הכנר הצרפתי רנה קפוסון מעלה שני עיבודים מסקרנים – עם התזמורת הקאמרית האירופית: הראשון – “סונטת קרויצר” הידועה מאת בטהובן, שנכתבה במקורה לפסנתר וכינור, ולבד ממורכבותה הטכנית וממדיה הגדולים היא יצירה סוערת ומסעירה. הסונטה מונצחת בנובלה הידועה מאת לב טולסטוי, העוסקת באהבה, שנאה, קנאה ורצח – כל אלה שלובים בכוחה המפתה, המגרה, ההרסני – של המוסיקה: כאן, בניגוד ל”פידליו”,מגלה הרומנטיקה דווקא את צדה האפל של המוסיקה. 

האהבה והמוות מונצחים גם ביצירה השנייה בתכנית – “המוות והעלמה” מאת פרנץ שוברט, שיאה של הרומנטיקה המוסיקאלית, שהחלה כמנגינת שיר והפכה לאחת הרביעיות האחרונות והגדולות של שוברט. גם “המוות והעלמה” תנוגן כאן בעיבוד ידוע לתזמורת מיתרים, פרי עטו של גוסטב מאהלר.   

רנה קפוסון

רנה קפוסון

יום שלישי 26 במאי 2020
הפילהרמונית של סנקט פטרסבורג עם פזיל סאי בבניין הפילהרמוני

התזמורת המהוללת של פטרסבורג, עם מנצחה יורי טמירקנוב, מופיעה הפעם עם כוכב בינלאומי – הפסנתרן התורכי הנודע פזיל סאי, איש אשכולות – מלחין, סופר ומבצע מדהים, בעל מגע ופרשנות מעמיקים ומבריקים.
התכנית – רוסית ורומנטית למהדרין: הפתיחה התזמורתית הסוערת “רומאו ויוליה” (בגירסה משנת 1880) והקונצ’רטו הראשון, הידוע והאהוב כל כך, לפסנתר ותזמורת – שתי היצירות מאת צ’ייקובסקי, ו”מחולות סימפוניים” אופוס 45 מאת בן ארצו הצעיר יותר – סרגיי רחמנינוב, משנת 1940. זו יצירתו הסימפונית האחרונה, והיא עדיין מתרפקת על העבר המוסיקלי מהמאה הקודמת והמוסיקה העממית הרוסית – אך בתוספת יסודות חדשניים מקוריים ומפתיעים. בתחילה כונו שלושת פרקי הסוויטה: “יום”, “דמדומים” ו”חצות” — אבל בגירסה הסופית החליט רחמנינוב לוותר עליהם.

פזיל סיי

פזיל סאי

הצטרפו אלינו:





שם מלא (חובה)

אימייל (חובה)

טלפון (חובה)

נושא:

סגירת נגישות