הירונימוס בוש: חופש הדמיון ו/או חתרנות מכוונת? אפריל- מאי 2021

הירונימוס בוש: חופש הדמיון ו/או חתרנות מכוונת?

עם פרופ’ מילי הד

מומחית להבנת ההיבט הפסיכולוגי באמנות המודרנית

לכל ידידנו היקרים שוחרי המוסיקה, האמנות והתרבות,

מזמינים אותכם ל- 3 הרצאות חדשות ומרתקות עם פרופ’ מילי הד מהחוג לתולדות האמנות באוניברסיטה העברית, מומחית לאמנות מודרנית תוך דגש על אמנות ופסיכולוגיה.

על הסדרה:

אין ספק שבוש הוא אחד האמנים בעלי הדמיון המפותח ביותר בתולדות האמנות. לכן הסוריאליסטים אמצו אותו להיות אחד משלהם, למרות שהוא יצר בעולם דתי-נוצרי בשלהי המאה ה-15 וראשית המאה ה-16 ואילו הם בעידן המודרני.

ציורי בוש שבהם משולבים קטעי מציאות מדומיינת זכו לפירושים שונים ומנוגדים: היו שראו בו משוגע ויצירתו מוצר של הזיות, היו שראו בו אמן רציונלי שביטא את פחדי התקופה בה חי. היו שהבינו אותו כמי שגישתו מוסרית ויוצאת נגד שחיתות והשחתת מידות כגון: תאווה וגרגרנות. יש החושבים שהוא יצא נגד הכנסייה באופן חתרני ויש הכותבים שבגישתו המוסרית הוא שירת את הנצרות.

הדגש הוא על המתח המצוי בציוריו בין גישה מוסרית-נוצרית לבין הנטיות האנושיות-חייתיות של בני האדם, ומכאן השילובים בין בני אדם ובעלי חיים. או שמא, וכאן הדמיון הנוסף לסוריאליזם, אולי המתואר מהווה ייצוג של עולם החרדות של האנושות בכללה?

יחד עם כל אלה, החגיגה הצורנית מושכת אותנו הצופים ומעוררת בנו רצון להתחבר ולחוות אותה. מכיוון שכל תמונה מכילה אינספור דימויים קטנטנים נתמקד ביצירות מרכזיות, ניתן להן פשר ונבדוק את היחס בין הפרטים לשלם, בין המיקרו-למקרוקוסמוס.

פרופ’ מילי הד הייתה בעלת הקתדרה לאמנות ווינאית בה עסקה בציור, פיסול ואדריכלות בווינה של פרויד. במשך שנים רבות היא מרצה גם בבית הספר לרפואה של האוניברסיטה בנושאים אמנותיים בקורס שכותרתו “נפש האדם בראי האמנות”, בו היא עוסקת ביחסי רופא-חולה והשתקפותם באמנות. כמו כן היא מלמדת במסגרת “תרפיה באמנות” במכללת דוד ילין.

היא ידועה בהרצאותיה לקהל הבוגר במקומות שונים כגון: מוזיאון ישראל. פרופ’ הד כתבה מספר ספרים ומאמרים רבים בנושאים כגון: “סמל ומסכה ואירוניה עצמית” ביצירת האמן האנגלי אוברי בירדסלי, יחסי אמנים יהודים ואפריקאים אמריקאים באמנות אמריקאית. ערכה ספרים וכתבה מאמרים בשאלות זהות באמנות, אמנות יהודית מודרנית, אמנות ישראלית, סוריאליזם ועוד.

פיסול בחזית החיצונית בכנסיה בעירו של בוש

פרט מגן התענוגות הארצי 1495-1505

הירונימוס בוש: ערמת השחת 1510-1516

הרצאה מס’ 1, יום ראשון 18 באפריל בשעה 17:00

 

“גן התענוגות הארצי”  1495- 1505

בהמשך לארכיטקטורה דמיונית בצבעי ורוד וכחול הפאנל המרכזי מתאר תענוגות ארציים בבריכה אשר בתוכה נשים דקות ועירומות ומסביבן מעגל של רוכבים על סוסים וחיות דמיוניות הנושאים דג, ביצה ועוד. מתחתם היפוכי גודל: הציפורים גדולות מהדמויות האנושיות אשר לעיתים אף מצויות במכלים שקופים, תוך שהן מתנות אהבים או כמהות לאכול פירות אדומים וכחולים. ראש אדם בתוך שפופרת שקופה נפגש בעכבר! זאת לפני המחקרים המדעיים בעכברים.

התמונה היא טריפטיך, במקור תמונת מזבח ובו פאנל מרכזי גדול ושני פאנלים קטנים הניתנים לסגירה משני צדדיו. ביצירתנו הם מעוטרים מבחוץ בדמות האל והעולם. כשהשניים פתוחים הם מכילים בחלקם תיאולוגיה מקובלת: מחד בתיאורי גן העדן ומאידך בתיאורי הגיהינום הלילי והבוער אשר בו מגיע לשיאו דמיונו של הירונימוס בוש.

מיהו איש-העץ המתבונן בצופים בצד קליפת ביצה חלולה ובה אנשים שותים אלכוהול? מדוע תלויים אנשים על כלי נגינה? מה עושה הסכין במרכז האוזן הענקית? ומדוע תוקעת הארנבת בקרן ציידים? והאיש מקיא מטבעות הזהב מיהו? נתבונן וננסה להבין את הצירופים הבלתי צפויים ביצירה.

 

הרצאה מס’ 2, יום ראשון 25 באפריל בשעה 17:00

“עגלת השחת” 1510-1516 ו”הפיתוי של אנטוני הקדוש” 1500-1516

ב”עגלת השחת”, ציור פשוט יחסית ובו החברה האנושית על רבדיה השונים רוצה נתח מהערמה המייצגת את התאוות החומריות (על ידי דחיפות, הפלות ורמיסות). חלק מהמשתתפים שעברו שינוי צורה נפגשים בגיהינום.

“הפיתוי של אנטוני הקדוש” מורכב יותר: אנטוני “חטוף” בשמים, מובל על ידי תומכים בארץ, ומפנה את פניו מטקס נוצרי מחולל אך בורח במבטו אל הצופה כשאשה עירומה מנסה לפתותו.

באופן קומי בעולם אבסורדי זה, ציפור בעלת מקור ארוך הנושאת מסמך מאשים נעה באמצעות מגלשיים על הקרח ועלולה ליפול למים. גם כאן יש צירופים מעניינים להנאתנו. האם יעמוד אנטוני בפיתויים הרבים? יתגבר עליהם? ימשוך אותנו להתעניין בהם?

 

הרצאה מס’ 3, יום ראשון 2 במאי בשעה 17:00 

“שבעת החטאים”  1500-1520 ומקורות אפשריים לחלק מהפרטים

נתבונן בפיסול בכנסיה בעירו של בוש, בהשוואות אלכימיות ונבדוק מקורות השפעה אפשריים עליו. כמו כן נסתכל בדוגמאות באמנות בהן ניתן לראות השפעות של בוש על אמנים מאוחרים יותר.

*ההרצאות יתקיימו בזום בימי ראשון בשעה 17:00

*הקישור יישלח אליכם במייל, כשעתיים לפני תחילת כל הרצאה בשעה 15:00

*הקישור הוא לחדר המתנה בזום, בעקבות תקנות אבטחה חדשות של חברת זום

ו10 דקות לפני תחילת ההרצאה תוכנסו להרצאה.

*משך כל הרצאה כשעה

*במידה ויש קושי כלשהו בהתחברות ניתן לכתוב בווטסאפ למס’ נייד 054-4347213

*קישור להקלטת ההרצאה ניתן לקבל לפי בקשה למייל daniel.w@skygp.co.il בתוקף לשבועיים לאחר ההרצאה

מחיר 120 ש”ח לשלוש ההרצאות

נשמח לראותכם איתנו!

*כל התמונות מפורסמות בהתאם לסעיף 27 א לחוק זכויות היוצרים. באם אתם מרגישים נפגעים מפרסום תמונות אלו, אנא הודיעונו מיידית למייל info@shamayim.co.il ואנו נסירן.

תאריכים: 18,25 באפריל+ 2 במאי ימי ראשון ב 17:00

סגירת נגישות