מרכז אירופה במאה העשרים– 3 הרצאות מרתקות על
תרבות, מוסיקה, אידיאולוגיות, חורבן ותקומה עם דוד ויצטום
לכל ידידנו היקרים, שוחרי המוסיקה והתרבות,
לאור הצלחת סדרת ההרצאות הקודמת- אנחנו מזמינים אותכם לסדרת הרצאות נוספת מרתקת ועשירה במוסיקה, שתינתן ע”י מר דוד ויצטום, המוכר לחלקכם גם מהנסיעות שלנו למסע בעקבות באך, ברלין- סימפוניה של עיר ופסטיבל מוצרט בעיר באת’ שבאנגליה…וכמובן מערוץ 1 המיתולוגי.
מבט אל ההיסטוריה באמצעות המוסיקה והתרבות, המנבאות, כתמיד, את המשבר הגדול – והמלחמות העולמיות – ומלוות גם את השורדים והמהגרים. אלה וגם אלה פותחים דף חדש ומרתק בעולם החדש, הרחק מאירופה ומ”העולם של אתמול”.
הרצאה מס’ 1
משבר המודרניות
לקראת מלחמת העולם הראשונה מתמוטט העולם הישן במרכז אירופה – “העולם של אתמול” בלשונו של הסופר סטפן צוויג. יסודות התרבות – האמונה בקדמה, בנאורות, בחופש, מתפוררים, עם נפילת האימפריה האוסטרו-הונגרית ותרבותה, אותה מייצגים במיוחד גוסטב מאהלר – שנשמע מיצירתו המאוחרת, למשל “סימפונית האלף” – ותלמידיו – ארנולד שנברג, אנטון ווברן ואלבן ברג. בברלין ובמינכן מקפיד במיוחד ריכרד שטראוס על שימור המסורת המרכז אירופית, כמו באופרה המוצרטית “אביר השושנים“. מעתה, הלאומנות המקצינה מתחרה עם הרצון לחדש, וגם עם הניסיונות האחרונים להביט אל העבר הקלאסי, או אפילו לשאוב השראה מחוץ לאירופה – למשל, מתרבויות אסיה, כשם שמנסים לעשות מלחינים צרפתיים “אימפרסיוניסטים”.
הרצאה מס’ 2
תרבות מגוייסת
עם המהפכה הבולשביסטית וצמיחת הנאציזם והפשיזם באירופה מתגייסת גם המוסיקה לסייע לרעיונות הפוליטיים הדיקטטוריים. בגרמניה, ברטולט ברכט וקורט וויל מייצגים את השמאל – למשל, ב”אופרה בגרוש”, ואילו הנאציזם מגייס אמנות ומוסיקה גרמנית מסורתית – מבטהובן ווגנר ועד לחקייניהם החדשים – עם מלחינים החוזרים אל המיתולוגיה ואף אל ימי הביניים – כמו קרל אורף ויצירתו הידועה ביותר – “כרמינה בורנה“. כאן נחשוף גם טפח מסיפור לא ידוע – בעיצומן של הרדיפות הנאציות בשנות השלושים מייסדים יהודי גרמניה תיאטרון ותזמורת משלהם – ליהודים בלבד, בפקודה, ומנסים ככל יכולתם להמשיך ולדבוק בתרבותם היהודית-גרמנית – ממנה הוכרחו מעתה להיפרד.
הרצאה מס’ 3
מוסיקה להמונים
בצד המוסיקה ה”רצינית” התקיימה תמיד מוסיקה “קלה”, ואליה נפנה כאן, כאשר יותר ויתר הופכת המוסיקה אמצעי בידור להמונים באמצעות הרדיו, התקליטים והקולנוע. נתחיל את המסע מברלין, בשנות הפריחה המטורפות של הרפובליקה הגרמנית הרעועה, באמצעות הקאברט הסאטירי, “הסווינג” שהגיע למרכז אירופה מאמריקה, וחבורת הזמרים המופלאה ה”קומדיאן הרמוניסטס”, נסתכל אל המוסיקה לסרטים – ב”רייך השלישי”, שרובם סרטי בידור, מוסיקה ומלודרמות, וגם בסרטים היוצאים נגד הנאצים – למשל, צ’רלי צ’פלין ו”הדיקטטור הגדול”, ונעקוב אחרי המהפכה שהביאה ההגירה הגדולה – “אקסודוס” התרבות ממרכז אירופה הנסחפת אל הכיליון, אל העולם החדש – מניו יורק עד הוליווד,– וגם אל ארץ ישראל.