סיבליוס – להט הרומנטיקה, הטרגדיה והטבע – מרץ 2021

להט הרומנטיקה, הטרגדיה והטבע של ז’אן סיבליוס

עם ד“ר רון וידברג, מומחה למוזיקה הסימפונית של ז’אן סיבליוס

לכל ידידנו היקרים חובבי התרבות והמוסיקה,

מזמינים אותכם ל-3 הרצאות על הסימפוניות מאת המלחין הפיני ז’אן סיבליוס (1865-1957). לשבע הסימפוניות הידועות קדמו הסימפוניה התוכניתית-דרמטית “קולרבו” והמחזור הסימפוני של “ארבע האגדות” (או “אגדות למינקאיינן) – שתי היצירות הן בעקבות המיתוס הפיני “קאלוולה”. שלוש ההרצאות יעסקו בשתי הסימפוניות המוקדמות האלה וכן בסימפוניה הראשונה שנכתבה לאחריהן. ביצירות אלה מתמזגים הרומנטיקה הלאומית, הצורה הסימפונית והצליל התזמורתי הייחודי לסיבליוס, צליל הנובע בעיקרו מן הטבע ומן השיר העממי של ארצות הצפון!

ד”ר רון וידברג מלחין ומוזיקולוג, ד”ר במוסיקולוגיה למוזיקה הסימפונית של ז’אן סיבליוס, פעיל בחקר סיבליוס (כנסים ופרסומים, רובם בפינלנד), ומייסד אגודה שמטרתה להגביר את המודעות ליצירותיו של סיבליוס בישראל.

כתב סימפוניות, אופרות, קונצ’רטים, מוזיקה למקהלה ותזמורת, מוזיקה קאמרית, מוזיקה לפסנתר ושירים רבים. יצירותיו בוצעו על ידי תזמורות וגופי ביצוע אחרים בארץ ובחו”ל.

למד קומפוזיציה באקדמיה בת”א עם יצחק סדאי ולאון שדלובסקי, בעל תעודת אמן בפסנתר בנורת’ווסטרן יוניברסיטי, ארה”ב, ולימודי דוקטורט באינדיאנה יוניברסיטי, שם התמחה עם המלחין ג’ון איטן במקצועות האופרה השונים (קורפטציה, בימוי וכתיבת אופרה מקורית).

לימד קומפוזיציה באקדמיה למוזיקה בתל-אביב. ניהל במשך שבע שנים את המחלקה לספרות, לשון ואומנויות באוניברסיטה הפתוחה, שם פיתח תכניות לימוד חדשות במוזיקה ובאמנויות וכן כתב קורסים מחקריים בתחום המוזיקה, ובהם “בטהובן” ו”מבנים הרמוניים”. ניהל במשך שנתיים את בית הספר לחינוך מוזיקלי במכללת לוינסקי לחינוך. זוכה פרס ראש הממשלה לקומפוזיטורים 91′ ו2010 ופרס אקו”ם על מפעל חיים.

חלק ניכר מפעילותו הוקדש לקידומה של המוסיקה הישראלית,  שימש כמבקר המוזיקה של עיתון “מעריב” ועיתונים נוספים, כמנהל מוסיקלי של קבוצת “מוסיקה נובה” ובאמצעות פעילות רבת שנים באיגוד הקומפוזיטורים בישראל, שם כיהן שנים אחדות כיו”ר.

הזוהר הצפוני בשמי פינלנד, צילום: נ. בראון

ז'אן סיבליוס Jean Sibelius ‏ 1865-1957

RW Ekman : The Call of Väinämöinen 1866

הרצאה מס’ 1

יום שני 1 במרץ בשעה 17:00

אהבה ומוות  – קולרבו (Kullervo)

ז’אן סיבליוס נולד בשם הפרטי יוהן בעיר האמנלינה בפינלנד בשנת 1865 וכונה על ידי משפחתו וחבריו בשם יאנה. את השם ז’אן הוא סיגל לעצמו בעת לימודי המוזיקה בהלסינקי (במוסד שייקרא לימים בשם “אקדמיית סיבליוס”). לאחר לימודיו אלה הוא נסע להשתלם בברלין ובווינה, וחזר ב-1892 לפינלנד כמחברה של סימפוניה גדולה בחמישה פרקים בשם “קולרבו” – על שם אחד מגיבוריה החשובים של המיתולוגיה הפינית – הקאלוולה. היצירה גדושה בתיאורי גבורה, ובציור הנוף הפיני המיוער והזרוע באגמים רבים מספור. במרכזה של היצירה פרק מקהלה וסולנים המציג בשפה הפינית את פרשת אהבתו של קולרבו למי שהתברר לו בדיעבד כי היא אחותו. אירוע זה מביא למותם הטראגי של שני הגיבורים. הצלחתה העצומה של היצירה לנוכח קהל הצמא לביטוי מוזיקלי של רגשותיו הלאומיים, הפכה למרכיב מרכזי בהתעוררות הלאומית הפינית ובמאבק לשחרור מדיני מן השלטון הרוסי.

 

הרצאה מס’ 2

יום שני 8 במרץ בשעה 17:00

ארבע אגדות: ימי הסימפוזיון – למינקאינן Lemminkäinen

ארבע אגדות למינקאינן נכתבו בעיקרן ב-1896, ומהוות למעשה סימפוניה, בעיקר הודות לפרק הראשון הבנוי בצורה הסימפונית המסורתית. עם זאת הפרק מקורי וחדשני בצבעיו וסצנות האהבה שבו. הן ברוחו המובהקת של ואגנר. למינקאיינן הוא במובן מסוים דמות הפוכה לקולרבו – הוא שמח, מתאהב בקלות והולל, ואפילו המוות לא יכול לו. היצירה כוללת את הפרק המפורסם “הברבור מטואונלה” עם סולו ידוע לקרן-אנגלית. טואונלה היא הגהינום במיתולוגיה הפינית, והפרק האימתני “למינקאיינן בטואונלה” ממחיש זאת היטב. נחש מים אימתני מתנפל על הגיבור וקורע אותו לגזרים. אז יורדת אימו של למינקאיינן לאסוף את חלקי גופו והיא מפיחה בהם רוח חיים מחדש.

היצירה בכללה תואמת את הקבוצה הפוליטית-אמנותית הדומיננטית בפינלנד המתעוררת: אלה קידשו את השפה ואת התרבות הפינית בכל תחומי האמנות. סיבליוס וכמה מידידיו האמנים נהגו לשהות שעות ארוכות ואף ימים במלון קמפ (kämp), לדבר, לשתות וליצור את מה שאפשר לכנות “סימבוליזם לאומי”. הבולט שבחבורה היה הצייר החשוב אקסלי גאלן-קאללה שאף תיעד את הסצנה בכמה מציוריו, אותם הכתיר בשם “סימפוזיון”. הסימבוליזם הלאומי של גאלן-קאללה בא לידי ביטוי בציורי הקאלוולה שלו, לעיתים על סצנות המיוצגות גם ביצירותיו של סיבליוס.

 

הרצאה מס’ 3

יום שני 15 במרץ בשעה 17:00

רומנטיקה ראשונה: הסימפוניה הראשונה

נסיונו הראשון של סיבליוס להתמודד עם הסימפוניה כמוזיקה אבסולוטית מתרחש ב-1899, כאשר הממשלה האוטונומית הפינית מכירה בגדולתו ומקציבה לו פנסיה שנתית כדי שיוכל להקדיש עצמו ליצירה. רבים רואים ביצירה הד לרוח הסימפוניות הרומנטיות-סלאביות הגדולות כדוגמת בורודין וצ’ייקובסקי, ואכן אפשר למצוא קווים ומאפיינים משותפים. אולם בחלקים רבים ביצירה מתגלה רוחו העצמאית של סיבליוס במיוחד בתחום המיצלול. הצליל התזמורתי הסיבליוסי, העמום, המתמשך והמנצנץ מדי פעם חייב את היווצרותו למוזיקה התיאורית שקדמה לסימפוניה, ולהזדהותו של המלחין עם הטבע הסטאטי של ארצות הצפון. אנחנו נוכחים בכך למן הרגע הראשון בסולו הארוך של הקלרינט על רקע הטרמולו החרישי בתופים. ביצירה זו מקדש סיבליוס גם את עקרון “ההגיון הפנימי”- מורשת הקלאסיקה ובעיקר בטהובן. היצירה בנויה מפיתוח מתמשך של הרעיונות, וחותרת ללא הפסק אל הקתרזיס. זה מופיע בכל הדרו בדקות הסיום של הסימפוניה שממש “סוחטות” את הנפש ומותירות אותה חסרת אונים, לקראת הפיתרון הקצר בסיום. למרות שהסימפוניה השניה פופולרית ממנה, ה”ראשונה” היא יצירה בשלה המבשרת את התפתחותו של המלחין בשלושת העשורים הבאים.

*ההרצאות יתקיימו בזום בימי שני בשעה 17:00

*הקישור יישלח אליכם במייל, כשעתיים לפני תחילת כל הרצאה בשעה 15:00

*הקישור הוא לחדר המתנה בזום, בעקבות תקנות אבטחה חדשות של חברת זום

ו10 דקות לפני תחילת ההרצאה תוכנסו להרצאה אוטומטית

*משך כל הרצאה כשעה

*במידה ויש קושי כלשהו בהתחברות ניתן לכתוב בווטסאפ למס’ נייד 054-4347213 או למייל daniel.w@skygp.co.il

*קישור להקלטת ההרצאה ניתן לקבל לפי בקשה- בתוקף לשבועיים לאחר ההרצאה

מחיר 120 ש”ח לשלוש ההרצאות

נשמח לראותכם איתנו!

תאריכים:1,8,15 במרץ, ימי שני ב 17:00

סגירת נגישות