צ’יק קוריאה, פסנתרן וירטואוז מבריק, מלחין מלודי מגוון והאיש שנתן הזדמנות למוזיקאים רבים להשמיע לעולם הג’אז את יכולותיהם כולל אבישי כהן הבאסיסט.
יש כל כך הרבה מה לספר על צ’יק קוריאה והיריעה די קצרה אז אתחיל עם ציטוט שאמר קוריאה בסדנאות אומן ברחבי העולם וגם בראיונות לעיתונים ותוכניות טלוויזיה:
“My one thing is I continue to be interested and want to be a student. I don’t want to be a master. When I’m learning something, I’m in my element.”
צ’יק בעצם מעוניין להמשיך ללמוד עוד ועוד כי כאשר לומדים קטע חדש או סטייל חדש שם נמצא הסיפוק האמיתי ולבטח לא באיזו תחושה שעשית כבר הכל ואין יותר לאן להתקדם.
יליד 1941, צ’לסי, מסצ’וסטס. התחיל לנגן פסנתר בגיל ארבע ולמד מאביו שהיה מוסיקאי מקצועי. בצעירותו האזין באופן קבוע להקלטות של צ’רלי פרקר, דיזי גילספי ובילי אקשטיין. הוא החל לגלות עניין רב בג’אז ולמד סולואים של באד פאוול והוראס סילבר. באד פאוול השפיע עליו מאוד מגיל צעיר בשל סגנונו הבופי והטכניקה שלו והוא לא שכח אותו גם בהמשך הקריירה (אלבום הוקרה לבאד).
הקריירה שלו החלה ב-1962בהרכב של נגן כלי ההקשה מונגו סנטה מריה.
ב-1964החל לנגן עם החצוצרן בלו מיטצ’ל והקליט איתו בפעם הראשונה בחברת בלו נוט.
בתקופה זו החל לגלות עניין במוזיקה של ג’ו הנדרסון, מקוי טיינר, ביל אוונס והרבי הנקוק.
ב-1966 הקליט את אלבום הבכורה שלו ממנו בחרתי את הקטע הזה אותו הלחין קוריאה. כבר באלבום זה ניתן לשמוע מלודיות מאוד מקוריות, סולואים מאוד מקוריים מבחינת הפרזות ומבחינת הסיפור עצמו והדרך בה צ’יק מלווה את עצמו ומוביל לשיא הסולו.
האזינו לקטע מ-1968 ושימו לב האם ניתן לשמוע שינויים ביכולותיו בזמן שחלף בין ההקלטות?
צ’יק קוריאה ידוע כאחד שמשקיע זמן באימון ומקדיש את הזמן הראוי גם להלחנה. בקטע Matrix קוריאה כבר מציג פרזות מקוריות שפיתח כשפה אישית וזו תרומה אדירה לג’אז בשנות ה-60 והלאה. ניתן לשמוע השפעות ממקוי טיינר ומהרבי הנקוק אך שפת האלתור שלו בכיוון אישי מקורי.
נעבור לשנות השבעים שם קוריאה התנסה בנגינה בהרכב Return To Forever שניגנו ג’אז מגוון מאוד החל בקטע כמו Spain אך גם קטעי ג’אז רוק מובהקים כגון Medieval Overture מ-1976.
קוריאה מאז ומתמיד אהב מקצבים מלהיבים אם לטיניים או מקצבים שקשורים לשילוב בין ג’אז לרוק.
בשנות ה-80 הקים את ההרכב Chick Corea Elektric Band שהפך במהרה לאחד ההרכבים המצליחים ביותר בתחום. הפיוז’ן של קוריאה מאוד מתקשר עם הקהל וקירב את קהל הרוק לג’אז.
הנה דוגמא לקטע מאוד פופולארי מהאלבום הראשון של האלקטריק בנד. כן, זה ממש וידאו קליפ.
ב-1989 תפנית מעניינת. קוריאה מקים במקביל לאלקטריק בנד את האקוסטיק בנד שלו עם דייב ווקל בתופים וג’ון פטיטוצ’י בקונטרבס. הרכב מדהים, האזינו לדוגמא מרתקת. ומה קורה הלאה? בשנות ה-90 הופיע עם הווקליסט האגדי בובי מקפרין לצד רבים אחרים וב-1997 הקים שישייה בשם Origin וכאן מתחיל הקשר בין צ’יק לאבישי כהן הקורנטרבסיסט ובחרתי להשמיע את אבישי עם צ’יק וג’ף באלארד הענק בטריו.
קוריאה זכה בפרס הגראמי 22 פעמים!! ללא ספק אחד מהפסנתרנים הגדולים בתולדות הג’אז.
ב-2010 נכנס צ’יק קוריאה להיכל התהילה של הג’אז בעקבות סקר שהיה בין מבקרי המוזיקה של עיתון הג’אז האיכותי DownBeat.
לסיום ובנימה מאוד אישית. בתחילת שנות ה-90 הגיע קוריאה עם האלקטריק בנד להופעות בישראל.
בהרכב היו צ’יק, פטיטוצ’י וגם ווקל ויחד איתם הגיטריסט המעולה סקוט הנדרסון. ההופעה התקיימה בבריכת הסולטן בירושלים. קודם כל איכות הצליל היתה מהממת כמו בדיסק. שנית, לראות את התקשורת בין הנגנים לאורך כל השעתיים היה מאוד מלמד ויפה. לאורך כל ההופעה צ’יק פרגן לנגנים, כולם אלתרו ברמה הכי גבוהה שרק ניתן לבקש כולל Feel מדהים, יכולות טכניות מבריקות של כולם, גרוב מדהים ויכולתי לראות עיניים מלאות ברק ואהבה למוזיקה לכל אורך ההופעה.
צ’יק יופיע בפסטיבל אומבריה 2016 ו’שמים הפקות בינלאומיות’ מוציאים קבוצה של חובבי ג’אז לשם. צרו איתם קשר.מאחל לכם לשמוע הרבה ג’אז איכותי 🙂