פסטיבל למוסיקה עתיקה באוטרכט – תכנית אמנותית

26 באוגוסט, יום שני, 20:00

קונצרט מס’ 1

נאפולי תחת שלטון בית אראגון הספרדי – שירים וריקודים נפוליטניים מהרנסנס (מאה 15+16) בביצוע ג’ורדי סאוואל

המנצח על הקאפלה הקטלאנית המלכותית ואנסמבל הספריון XXI

מאז אמצע המאה ה-15 ולמשך למעלה ממאתיים שנה שלט בית-המלוכה הספרדי בנאפולי, תוך שהוא מאחד אותה עם סיציליה. במהלך תקופת הרנסנס זכתה נאפולי לפריחה אמנותית בהשפעה הספרדית, ונוצרו בה מאות שירים וריקודים במקצבים האיבריים המלהיבים.

ג’ורדי סאוואל, אחת הדמויות המובילות את תנועת המוסיקה העתיקה כבר עשרות שנים, חוזר לכור-מחצבתו. בדרכו האופיינית והצבעונית הוא מציג מבחר נפלא מתוך השנסונים, ה-וילאנצ’יקוס וה-קנסיונרוס של ספר “הקנסיונרו של מונטה-קסינו” וכן יצירות של מלחיני הרנסנס חואן דל-אנסינה, גומברט, וילארט וקאבזון.

27 באוגוסט, יום שלישי, 20:00

קונצרט מס’ 2

“פארינלי, פארינלי!”

מחווה מיוחדת לזמר-הסריס האגדי פארינלי אשר נולד בנאפולי (בשם קרלו ברוסקי), כבש את במות האופרה ברחבי אירופה של המאה ה-18 (כולל לונדון) וסיים את הקריירה כזמר הפרטי של מלך ספרד.

אנסמבל הבארוק “סְטילֶה גַלאנטֶה” (הולנד) בהובלת הכנרת-הכוכבת אן האלנברג בצירוף זמר-הסופרן האיטלקי יוצא-הדופן סטפאנו אַרֶזי מציגים מבחר פנינים מרפרטואר השירים והאַרְיות האופראיות של פארינלי וכן יצירות אינסטרומנטליות של פורפורה, סקרלטי ואחרים.

“סְטילֶה גַלאנטֶה” (הולנד)

28 באוגוסט, יום רביעי, 20:00

קונצרט מס’ 3

תפילות-ערבית נפוליטניות “מכל הכיוונים”

המנצח והמוזיקולוג האיטלקי מַרקו מֶנקוֹבּוֹני ידוע בהופעותיו עם אנסמבל-הזמרים שלו “קַנטָר לוֹנטָנוֹ” בעיקר בזכות השימוש שהוא עושה בארכיטקטורה המיוחדת של כנסיות וקתדרלות איטלקיות. הפעם הוא מנצל את האקוסטיקה המיוחדת של אולם-הקונצרטים הגדול של אוטרכט בהעמידו את עשרים זמריו ותריסר נגניו מסביב לקהל, במרפסות המקיפות את האולם, ובכך ליצור את החוויה המיוחדת כשהמאזינים מוקפים בצלילי ההרמוניה הרנסנסית של דייגו אורטיז, המוזיקאי הספרדי שהיה אחראי על המוזיקה הדתית בקאפלה המלכותית של נאפולי במאה ה-16.

המנצח והמוזיקולוג האיטלקי מַרקו מֶנקוֹבּוֹני

29 באוגוסט, יום חמישי, 20:00

קונצרט מס’ 4

האורטוריה “הגר וישמעאל” של אלסנדרו סקרלטי

יצירת-המופת הדרמטית של בחיר מלחיני האופרה של נאפולי נכתבה ב-1683. בהפקה המומחזת המיוחדת במינה של ‘תזמורת-החצר החדשה’ של גראץ (אוסטריה) בהובלת הצ’מבליסט מיכאל הֶל ובבימוי של תומאס הֶפט מובלט הפן ההיסטורי-פוליטי של הסכסוך היהודי-מוסלמי שנולד עם גירושם למדבר של הגר וישמעאל (אבי האומה הערבית). אל זמר-הסופרן הישראלי המעולה דורון שלייפר השר את תפקיד ישמעאל מצורפים כאן חברי אנסמבל המוסיקה הערבית “נוּרוּז” הצובעים את קולו בצבע המזרחי של מקאם ראסט.

‘תזמורת-החצר החדשה’ של גראץ

30 באוגוסט, יום שישי, 20:00

קונצרט מס’ 5

מרתון הקינות של ג’זואלדו

קרלו ג’זואלדו, נסיך וֶנוֹזָה (נסיכות שהיתה חלק מממלכת נאפולי), נודע הן בגלל קורות-חייו הסנסציוניות והן בזכות המוסיקה המדהימה בנועזותה ובטיבה ההבעתי שהוא יצר וכתב. בערב ארוך במיוחד מציגים זמרי האנסמבל הקולי גְרַאינְדֶלָווּאַ בהנהגת ביורן שְמֶלצֶר את המוסיקה שכתב ב-1611 ‘הנסיך המתבודד המטורף’ לקינות-ירמיהו. בערב מיוחד זה נוכל להתנסות בחוויה חוצה גבולות וזמנים שתוכיח כי אמנות שנוצרה לפני מאות שנים יכולה להיות רלוואנטית במיוחד דווקא כיום.

גְרַאינְדֶלָווּאַ בהנהגת ביורן שְמֶלצֶר

31 באוגוסט, יום שבת, 11:00

קונצרט מס’ 6

מדריגלים סביב יצירתו של הצייר קראוואג’ו בנאפולי

רבים רואים את שיאו של הבארוק האיטלקי באמנות בציוריו של הצייר קראוואג’ו, ובהם בולט הציור הענק (390X260 ס”מ) של המזבח של כנסיית פִּיוֹ מוֹנטֶה דֶלָה מיזֶרִיקוֹרדִיָה בנאפולי. אנסמבל כלי-הקשת “אֶרגֶ’נט-מיוּזיק” (גרמניה) בהובלת הכנרת ורוניקה סְקוּפּליק ועם זמרת-הסופרן הספרדית מלאת-ההבעה נוּרִיָה ריאַל מציג את הנוף המוזיקלי של נאפולי בתחילת המאה ה-17, בזמן שקראוואג’ו יצר בה: מוזיקה דרמתית והבעתית במיוחד של זיגיסמונדו ד’אינדיה, ברברה סטרוצי, אנדריאה פלקוניירי ואחרים.

זמרת-הסופרן הספרדית נוּרִיָה ריאַל

31 באוגוסט, יום שבת, 17:00

קונצרט מס’ 7

המוזיקה הכי מקסימה של המאה ה-17

חברי האנסמבל הכלי ל’אָשֶרוֹן בהנהגת פרנסוא ז’ובר-קאייה מציגים את הקטעים המפורסמים ביותר של חציה הראשון של המאה ה-17 על מקצביהם התופסים והמלודיות המרחפות שלהם. הם מעמידים יצירות מוכרות של המלחינים המפורסמים מונטוורדי, ד’אינדיה וקאבאליירי אל מול קטעי-ריקוד ‘עממיים’ שנוצרו בנאפולי באותה תקופה והקדימו את המסורת הנפלאה של השירים הנפוליטניים האהובים.

31 באוגוסט, יום שבת, 20:00

קונצרט מס’ 8

כריסטינה פלוהאר ואנסמבל ל’ארפג’אטה: “המשוגעת”

נגנית כלי-הפריטה האוסטרית כריסטינה פּלוּהאר נחשבת על-ידי רבים ל”גברת הראשונה” של המוזיקה העתיקה. במהלך שלושים השנים האחרונות היא הצליחה להביא את השירים והריקודים העתיקים לקהל רחב שכולל צעירים רבים, ולמעשה הפכה את המוזיקה העתיקה לחלק ממה שכיום נהוג לכנות “מוזיקה קלה”. בפסטיבל השנה היא מציגה שתי תכניות, והראשונה בהן היא הפקה חדשה ומקורית של שירים ואריות אופראיות מאת מלחיניה הפחות מפורסמים של נאפולי בחציה השני של המאה ה-17 – לואיג’י רוֹסי, פראנצ’סקו פּרוֹבֶנצאלֶה וכריסטופורו קארֶזאנָה. כל הופעה של פלוהאר ואנסמבל ל’ארפג’אטה מעוררת תמיד שמחה ואהבה בנדיבות רבה.

31 באוגוסט, יום שבת, 22:30

קונצרט מס’ 9

סטאבט-מאטר המפורסם של פרגולזי

היצירה שכתב פרגולזי לקראת מותו ומביעה את הייסורים והצער התהומי של האם הבוכה למול בנה המת הפכה להיות אחת מיצירות-המופת המוכרות והאהובות ביותר בהיסטוריה של המוזיקה, וזאת למרות הצמצום המאפיין אותה שבמסגרתו משתמש המלחין בשתי זמרות בלבד ובאנסמבל כלי-קשת לא גדול. בכל זאת, ואולי דווקא בגלל זה, היצירה מרגשת במיוחד.

האנסמבל הצ’כי טוּרְבִּיוֹן בהובלת פטר ואגנר הצליח להשיג לערב זה את שתי הזמרות הצ’כיות המצליחות ביותר – חנה בְּלאז’יקוֹבָה (הסופרנית המצוינת שבעת האחרונה כיכבה בהפקותיו של גרדינר לאופרות של מונטוורדי והופיעה גם עם הקאמרטה הישראלית ירושלים) ומַרְקֶטָה צ’וּקְרוֹבָה (מצו-סופרן).

1 בספטמבר, יום ראשון, 11:00

קונצרט מס’ 10

כריסטינה פלוהאר ואנסמבל ל’ארפג’אטה: “הטרנטלה”

זוהי התכנית השנייה של פלוהאר והאנסמבל הצבעוני שלה, ובעצם זו אותה תכנית שאיתה היא נחשפה לראשונה לקהל הרחב ואשר הביאה לפרסומה הגדול. בתכנית הזו מבחר מגוון של שירים וריקודים עממיים או עממיים-למחצה מדרום-איטליה של המאה ה-17, עם כל רגשות הלהט, התשוקה, האהבה, השמחה, הכאב והדכאון המאפיינים אותם.

אנסמבל ל’ארפג’אטה

1 בספטמבר, יום ראשון, 20:00

קונצרט מס’ 11

זמרי ‘ווקס לומיניס’ בהובלת ליונל מוניר – מוזיקה דתית של דומניקו סקרלטי

דומניקו סקרלטי אשר נולד ב-1685 (יחד עם באך והנדל) מפורסם בזכות מאות הסונטות (בפרק אחד) שכתב לכלי-מקלדת, המציגות סגנון אישי וירטואוזי ומקוריות מופלאה. אך כבנו של מלחין האופרות והאורטוריות אלסנדרו סקרלטי הוא יצר גם הרבה מוזיקה דתית ווקאלית. אנסמבל הזמרים המצוין ‘ווקס לומיניס’ מסיים את הפסטיבל השנה במבחר מיצירותיו הללו, כולל ה’סטאבט-מאטר’, ‘טה-דאום’, ‘סאלווה רגינה’ וה’מיזררה’. ביניהם משובצים מוטט של אביו, אלסנדרו, וסונטות שלו שינוגנו על העוגב של העולם המרכזי.

‘ווקס לומיניס’ בהובלת ליונל מוניר

הצטרפו אלינו!





שם מלא (חובה)

אימייל (חובה)

טלפון (חובה)

נושא:

סגירת נגישות