המסע בעקבות באך – חג המולד 2019 – תוכנית אמנותית

במסע החורפי שלנו נטעם מגוון נבחר משפע הסגנונות והתחומים ביצירתו המקיפה של יוהן סבסטיאן באך: החל ביצירות לכלי סולו – צ’מבלו, פסנתר, צ’לו, כינור, וכמובן עוגב, עבור ביצירות קאמריות – קוליות וכליות, ועד לאורטוריה המונומנטלית, לתזמורת, מקהלה, וסולנים, לחג המולד.

במהלך המסע נשמע שלל טעימות מוסיקאלית: בבית הולדתו של באך באייזנאך, בקונצרט קצר לעוגב בכנסייה שבה פעל באך הצעיר בתחילת דרכו, בשהותו בארנשטט, והדגמה גם מן העוגב הגדול בעיר קתן, שגם בו ניגן באך הצעיר בתחילת דרכו.

בוימאר ובלייפציג נשמע שני קונצרטים קאמריים, מן הסוג שבאך עצמו ארגן ברוב שנות פעילותו המוסיקאלית בצד המוסיקה בכנסייה:

יום שלישי, 10 בדצמבר 2019

קונצרט קאמרי מיצירות באך

בוימאר, קונצרט קאמרי – בביצוע זמרים ונגנים המנגנים בכלים מתקופת חייו של באך – בשתיים מהקנטטות הידועות ביותר שהלחין, ולצדן מוסיקה לכלי סולו – לצ’מבלו ולכינור, מתוך יצירות שהפכו ליסוד הרפרטואר המוסיקאלי של כל מוסיקאי מאז ימיו של באך.

בתוכנית:

Johann Sebastian Bach: Kantate “Ich habe genug”, BWV 82
Cembalo Solo: 2 or 3 Präludien und Fugen from “Wohltemperiertes Clavier Band I”
Violin Solo: Partita
Kantate “Weichet nur, betrübte Schatten” BWV 202

בהשתתפות:

Paloma Pelissier סופרן
Fenanda de Araújo סופרן
Haruna Kinagasa אבוב בארוק
Leopold Nicolaus כינור בארוק
Annegret Jagusch כינור בארוק
Dora Alexiadou ויולה בארוק
Susanne Trinks צ’לו בארוק
Ying-Li Lo צ’מבלו

יום חמישי 12 בדצמבר 2019

קונצרט קאמרי מיצירות באך בבית מנדלסון

לייפציג: נגיע לביתו של המלחין שהחייה את המוסיקה הקולית של באך – פליקס מנדלסון, שם מתקיימים מאז תקופתו בלייפציג קונצרטים קאמריים. גם שם נשמע מוסיקה קאמרית קולית – דואטים נבחרים, לצד מוסיקה לפסנתר ולצ’לו סולו – שגם היא נכתבה בעת שהותו של באך בעיר קתן.

בתוכנית:

J.S.Bach from Magnificat in D: Virga Jesse (Duett)
Et exultavit (Aria Sop)
Quia fecit mihi magna (Aria Bass)
Piano piece
from Christmas Oratorio: Herr, dein Mitleid (Duett)
Erleucht auch meine finstre Sinnen (Aria Bass)
Nur ein Wink von seinen Händen (Aria Sop)
from Suite for Cello solo in D: Prelude, Allemande, Courante
from Schemelli Songbook: O Jesulein süß Ich steh an deiner Krippen hier
Chaconne from the Partita BWV 1004, transcribed for piano by Busoni

בהשתתפות:

Lars Conrad בריטון
Shira Patchornik סופרן
Lia Perlov צ’לו
Vita Gajevska פסנתר

יום שישי, 13 בדצמבר 2019

באך- האורטוריה לחג המולד

בביצוע תזמורת הגוונדהאוס ומקהלת הילדים של תומס מלייפציג. מנצח גוטהולד שוורץ.

גולת הכותרת של המסע החורפי בעקבות באך היא, כמובן, הביצוע של “האורטוריה לחג המולד”, יצירתו המופלאה שתבוצע – ממש כשם שבוצעה בימיו של באך ובניצוחו – בכנסיית תומס, בלב העיר לייפציג. האורטוריה היא, למעשה, מחרוזת של שש קנטטות נפרדות – לתזמורת, סולנים ומקהלה, המספרות ומתארות במלים וצלילים בלתי נשכחים את סיפור הולדתו של ישו ובשורת האהבה שהביא עמו לעולם.

יום שבת 14 בדצמבר 2019

האופרה של פוצ’יני “הנערה מן המערב”

שנים רבות לפני שנוצרו בקולנוע “מערבוני הספגטי” של סרג’יו ליאונה עם המוסיקה של אניו מוריקונה, נשבה גם פוצ’יני בקסם המערבונים כשהגיע לארה”ב בשנת 1907, ו”הנערה מן המערב” היא, אכן, מערבון מוסיקאלי אופראי. המוסיקה של פוצ’יני זורמת וצבעונית, ודמותה של מיני, האשה העשויה ללא חת, מאפילה על הגברברים הרבים המקיפים אותה. במאבק המתפתח סביב מיני – בין השריף של העיירה לפושע רמירז, הבוחר בשם “דיק ג’ונסון”.

האופרה של לייפציג נוסדה בשנת 1693 והיא מהאופרות הוותיקות באירופה. תזמורתה היא תזמורת הגוונדהאוס – התיאטרון המודרני שלה נחנך ב-1960 ונחשב לאחד מהאולמות בעלי האקוסטיקה הטובה ביותר.

 

יום ראשון 15 בדצמבר 2019

האופרה סלומה בשטאט אופרה ברלין

האופרה של ריכרד שטראוס, לליברית המסתמך על אוסקר ווילד, חוללה שערוריה מיד עם הבכורה ב1905, והצנזורה במדינות שונות נאבקה בה בעקשנות. סיפורה מלא התשוקה האירוטית של הנסיכה סלומה, החושקת בראשו הכרות של יוחנן המטביל, הפך למוסיקה אקספרסיוניסטית סוחפת ומטלטלת, מהגדולות במאה העשרים. גם האופרה הישראלית העלתה את היצירה – בעיבוד חדשני של איתי טיראן.

יום שני, 16 בדצמבר 2019

המנצח דניאל בארנבוים וזמרת המצו סופרן אלינה גרנצ’ה ביצירות מאת אלגר, שומאן ודביסי עם תזמורת השטאט קאפלה

מאסטרו דניאל ברנבוים ו”שטאט קאפלה” – תזמורתו הקבועה, בוחרים הפעם תכנית רומנטית ואימפרסיוניסטית משלוש תרבויות – גרמניה, אנגליה וצרפת, שהחוט המקשר בין היצירות הוא המים: הים, ונהר הריינוס. הסימפוניה השלישית, ולמעשה האחרונה של שומאן – “הריינית” – מתארת את מסעו המאושר של המלחין עם רעייתו קלארה לאורך הנהר; “תמונות הים” – המחרוזת של אדוארד אלגר לקונטרלטו (או מצו סופרן) ותזמורת מקבצת שירים מאת כמה משוררים, השואבים את השראתם מן הים, וכך גם יצירתו המפורסמת של דביסי משנת 1905, “הים”, שבישרה את עידן האימפרסיוניזם הצרפתי. זו פואמה תזמורתית רחבת היקף לתזמורת גדולה, בשלושה פרקים, שהפכה ליצירתו הידועה והאהובה ביותר.

הצטרפו אלינו למסע בעקבות באך:





שם מלא (חובה)

אימייל (חובה)

טלפון (חובה)

נושא:

סגירת נגישות