המסע בעקבות באך – יוני 2020 – תוכנית אמנותית

המסע בעקבות באך יוני 2020

במסע הקיץ שלנו נטעם מגוון נבחר משפע הסגנונות והתחומים ביצירתו המקיפה של יוהן סבסטיאן באך: החל ביצירות לכלי סולו – צ’מבלו, פסנתר, צ’לו, כינור, וכמובן עוגב, עבור ביצירות קאמריות – קוליות וכליות, ועד לצמד מגניפיקאטים, לתזמורת, מקהלה, וסולנים – פרי עטם של יוהן סבסטיאן, ובנו – קרל פיליפ עמנואל באך. 

וימאר – אייזנך – ארנשטט   

במהלך המסע נשמע גם שלל טעימות מוסיקאלית: בבית הולדתו של באך באייזנאך, בקונצרט קצר לעוגב בכנסייה שבה פעל באך הצעיר בתחילת דרכו, בשהותו בארנשטט, והדגמה גם מן העוגב הגדול בעיר קתן, שגם בו ניגן באך הצעיר בתחילת דרכו.

לייפציג 

את הפסיונים הגדולים, המגניפיקאט וכן מיסות, קנטטות ומוטטים נשמע כשם שבוצעו בימיו של באך ובניצוחו – בכנסיית תומס, שם פעל כמנהל המוסיקה, מלחין, נגן העוגב, כמנצח ומורה, וכנסיית ניקולי הסמוכה – שגם בה פעל כנגן ומלחין. שתי הכנסיות הן בלב העיר לייפציג, ונותרו בהדרן למרות המלחמות והתהפוכות הפוליטיות בגרמניה. בלייפציג אנו מצטרפים הפעם לפסטיבל הגדול ביותר המוקדש לבאך – ה”באך-פסט”, המתקיים מדי חודש יוני למשך 10 ימים ברחבי העיר – בכנסיות, אולמות, חדרים פרטיים ותחת כיפת השמים. 

תאריכי הנסיעה: 11-19 ביוני 2020

13 ביוני 2020 יום שבת

מגניפיקאט כפול עם תזמורת Les Talens Lyriques

תכנית בשם – “מגניפיקאט כפול”, יצירתו הקולית הידועה של יוהן סבסטיאן באך, שנכתבה עם הגיעו לליפציג, ומגניפיקאט נוסף – מאת בנו, קרל פיליפ עמנואל, שנכתבה גם היא לפרנסי העיר ליפציג – בשנת 1749. קרל ניסה, ללא הצלחה, לזכות במשרתו של אביו החולה, שעודד את שני בניו הבכורים להגיש את מועמדותם לרשת את משרתו. לפניהם נשמע את הסוויטה המפורסמת, המכונה “אוברטורה” לתזמורת ברה מז’ור מאת יוהן סבסטיאן.

בהשתתפות: 

סולנים
המקהלה הקאמרית הוינאית
תזמורת Les Talens Lyriques
המנצח כריסטוף רוסה, אביר בליגיון הכבוד וששימש כמנהל המוזיקלי של הפקת הסרט “פארינלי איל קסטראטו”,
המבוסס על חיי פארינלי.

כריסטוף רוסה

כריסטוף רוסה

14 ביוני 2020 יום ראשון

מוסיקה דתית ליום ראשון מאת פרסל ובאך עם מקהלה ותזמורת

נצטרף לטקס המיסה בבוקר יום ראשון, לשלוש יצירות קוליות – האחת, מאת המלחין האנגלי הגדול, שחי דור אחד לפני באך, הנרי פרסל, לאחריה יצירה קולית מאת המלחין הרומנטי בן המאה ה19 מוריץ האופטמן, ולסיום קנטטה כנסייתית, מס. 94, “מה לי ולעולם…” מאת באך.

בהשתתפות:
סולנים
מקהלת באך מבון
התזמורת הקאמרית מנדלסון מלייפציג

מוסיקה דתית ליום ראשון מאת פרסל ובאך

התזמורת הקאמרית מנדלסון מלייפציג

14 ביוני 2020 יום ראשון

מוטטים ופרקי תהילים מאת באך

שוב, בכנסייתו העיקרית של באך, תומס, מוסיקה דתית – “פרקי תהילים ונגינת הנבל”. אוסף מוטטים ופרקי תהילים מאת באך וכמה מקודמיו המייצגים את מסורת הבארוק הגרמני אותה הביא באך לשיא ולסיום. לצד באך, היצירות הן מאת ניקולאוס ברונס, מתיאס ווקמן, ודיטריך בוקסטהודה, קודמו ונושא הערצתו של באך הצעיר. בקונצרט מבחר קטעי מוסיקה קולית וכלית – לעוגב, תזמורת וסולנים. 

שיאו של הפסטיבל – שתי יצירותיו הכבירות של באך, הפסיונים – לפי יוהנס ולפי מתיאוס, הנחשבות לפסגת המוסיקה האמנותית האירופית.

15 ביוני 2020 יום שני

יוהנס פסיון בביצוע מקהלת ותזמורת באך מסנט גלן

יוהנס פסיון, בגרסה המתוקנת של באך משנת 1749: זו יצירה סוערת ודרמטית והיא מעין אופרה דתית, לסולנים, מקהלה ותזמורת. העלילה מספרת את סיפורו של ישו, בגרסת יוהנס, לקראת צליבתו, וגרסה זו מכילה ביטויים חריפים נגד היהודים, המקבלים ביטוי עז גם במוסיקה של באך. עם זאת – המוסיקה חסרת תקדים ביכולת ההבעה הנרחבת, המורכבת והמעמיקה גם יחד.

בהשתתפות סולנים, מקהלת ותזמורת באך מסנט גלן בניצוחו של רודולף לוץ.

תזמורת באך מסנט גלן

תזמורת באך מסנט גלן

16 ביוני 2020 יום שלישי

מתיאוס פסיון

הפסיון הנשגב המאוחר יותר, משנת 1727 – לפי מתאוס – או מתי, שנכתב להרכב ענק במושגי התקופה: דמות המספר, עם כתריסר סולנים (!), ואתם שתי מקהלות ושתי תזמורות. זו יצירה רחבת הקף עוד יותר מקודמתה, (כ3 שעות), המלאה וגדושה – בנוסף לדרמה המטלטלת שבה – גם מעין הילה של רוגע ונחמה, הבאים לידי ביטוי בכורלים מקהלתיים רבים החוזרים ונשמעים במהלכה, – שכן, כאן הנושא המלכד את היצירה הוא רגש האהבה. היצירה נעלמה לתהום נשיה עם מותו של באך, והמלחין פליקס מנדלסון הוא שהביא לביצועה המחודש – בברלין ובלייפציג – כמעט 80 שנה אחר כך, ומאז היא אחת המושמעות ביותר, והאהובות ביותר – בכל רחבי העולם.     

בביצוע סולנים, מקהלת Gaechinger Cantorey ומקהלת ילדים.

17 ביוני 2020 יום רביעי

המחזמר “אנטבקה” טוביה החולב / כנר על הגג ב-Komische Oper המפורסמת של ברלין

“אנטבקה” – הוא “טוביה החולב”, ספרו בן האלמוות של שלום עליכם מתחילת המאה העשרים שהפך לאחד ממחזות הזמר הקלאסיים והאהובים בעולם, ואת חיים טופול לכוכב על. הבמאי בארי קוסקי מביא את “כנר על הגג” ל”קומישה אופר” הברלינאית החתרנית, ועל רקע התקופה האפלה של הפוגרומים ברוסיה והנדידה לארה”ב, מצויירים יחסיו של טוביה עם בנותיו, אותן הוא מנסה לשדך, ובמיוחד עם הצעירה בהן, חווה הדעתנית והעצמאית, באורח ייחודי ותמיד נוגע ללב.

כנר על הגג

כנר על הגג

18 ביוני 2020 יום חמישי

הבלט הממלכתי הברלינאי מציג: “אבני חן” בדויטשה אופר ברלין

יצירתו של הכוריאוגרף פורץ הדרך ג’ורג’ בלנשין משנת 1967 שואבת מהזיווג התרבותי הפורה בין רוסיה לצרפת, אליה הגיעו במאה העשרים גולים רבים שנמלטו מאימי השלטון הסטאליניסטי. בלנשין עיצב באלט מזהיר בשלושה פרקים – אבן הברקת – למוסיקה מאת גבריאל פורה, אבן האודם – למוסיקה מאת סטרווינסקי, ויהלומים – למוסיקה מאת צ’ייקובסקי. 

הבלט הממלכתי הברלינאי

הצטרפו אלינו:





שם מלא (חובה)

אימייל (חובה)

טלפון (חובה)

נושא:

סגירת נגישות