האנשים שניגנו את הג’אז- סידני בשה, בסי סמית’ ובאדי בולדן
3 הרצאות עשירות על דור מייסדי הג’אז עם זיו בן
חברים וחברות יקרים,
לאור ההתלהבות והפרגון שלכם להרצאות בנושא Summertime אנחנו מזמינים אותכם לסדרת הרצאות מרתקת ועשירה במוסיקה, שתינתן ע”י מר זיו בן, המוכר לחלקכם גם מהנסיעות שלנו לפסטיבלי ג’אז בעולם, כמנהל האמנותי של פסטיבל ניו אורלינס בתל אביב ושל סדרת ג’אז חם מזה 25 שנה בארץ… וגם כסקסופוניסט של להקת גזוז המיתולוגית!
בפרק על דור המייסדים אנו עורכים סקירה של שורשי הג’אז שהם: סגנון הראגטיים, הבלוז, המארש וגם הסטרייד פיאנו, דיקסי, בוגי ווגי ואנו מגיעים עד לפתחה של תקופת הסווינג הסוערת.
באדי בולדן
מא רייני
סידני בשה
לאחר ששמענו על סקוט ג’ופלין, ג’לי רול מורטון וג’ון פיליפ סוזה, שהביאו את “הענפים הגדולים” לאילן היוחסין של הג’אז, אנו מתפנים כעת לרדת לרזולוציות יותר קטנות ולהבין מה הייתה חשיבותם ותרומתם של שלושת מושאי ההרצאות הקרובות שלנו:
3 הרצאות – 3 נקודות מבט שונות על ההתפתחות הרוחבית של עולם הג’אז מסוף המאה ה19 ועד שלהי שנות ה20 של המאה הקודמת.
הרצאה מס’ 1
סידני בשה- הרומנטיקן הבלתי נשכח של הג’אז
סידני בשה היה מראשוני נגני הקלרינט ואולי הראשון שניגן סקסופון סופרן בתחום הג’אז. כיליד ניו אורלינס הוא ספג את המסורת והמשיך וקידם את אפשרויות הילתור. הוא פרץ את תחום עיטור השיר ועבר לאילתור על השיר ובזה עשה, יחד עם לואי ארמסטרונג צעד מכריע בהתפתחות כל עולם הג’אז. בנוסף סידני בשה היא הגשר בין אמריקה לאירופה של שנות העשרים והשלושים. נסקור את פעילותו המוסיקלית רבת השנים.
הרצאה מס’ 2
בסי סמית ומא רייני- האמהות הגדולות של הבלוז
בסי סמית הייתה בכלל רקדנית. היא רקדה ברחובות הערים ואח”כ במופעי הוודויל. עד …. ש….. הזמרת שהייתה כנראה הראשונה לשיר בלוז, גרטרוד “מא” רייני, פגשה בה. היא גילתה את כשרונה העצום של בסי סמית. לצד קריירת ההופעות המרשימה, היו לבסי סמית גם אין ספור הקלטות, והיא הייתה אחת מהזמרות הראשונות שהקליטה בלוז על גבי תקליטים. כמובן היו “תקליטי הגזע” שהפרידו בין לבנים לשחורים ובסי הייתה שם, והופיעה והופיעה. היא נחשבה בזמנו לזמרת העשירה ביותר בתחום הג’אז. היה לה אפילו קרון רכבת משלה, שלקח אותה ואת צוותה להופעות.
הרצאה מס’ 3
באדי בולדן וקינג אוליבר- הנושפים לזהב – אבירי כלי המתכת
באדי בולדן היה ראש לראשונים לנגן ג’אז וכמובן לנגן בחצוצרה בסגנון ג’אז. זה היה בסוף המאה התשע עשרה. הקלטות לא נשמרו וגם תמונות של בולדן לא שרדו. אבל ידוע שהייתה לו תזמורת, והוא ניגן בחצוצרה הכי חזק, כך שקהל הרוקדים תמיד הגיע למועדון בניו אורלינס שבו באדי בולדן ניגן. באדי בולדן היה הראשון לשושלת מפוארת של נגני חצוצרה שכללה לצד נגנים רבים את באנק ג’ונסון, פרדי קאפארד וכמובן קינג אוליבר.
קינג אוליבר היה המוביל, החל מהעשור השני של המאה העשרים. היו לו התזמורות הכי טובות, והייתה לו האוזן לאתר כשרונות. הוא זה שנתן את כל הקרדיט ללואי ארמסטרונג.
קינג אוליבר היה אחד מהראשונים שהעביר את סגנון ניו אורלינס לשיקאגו, בעקבות חוקי היובש, והמוסיקה שלו פרחה, עד לסיום הטראגי של חייו.