סוריאליזם ושאלות זהות יהודית ואוניברסלית: גילוי והסתרה
מארק שאגאל, מאן ריי, הנס ריכטר ומרסל ינקו
עם פרופ’ מילי הד
מומחית להבנת ההבט הפסיכולוגי באמנות המודרנית
לכל ידידנו היקרים שוחרי המוסיקה, האמנות והתרבות,
מזמינים אותכם ל- 3 הרצאות חדשות ומרתקות עם פרופ’ מילי הד מהחוג לתולדות האמנות באוניברסיטה העברית, מומחית לאמנות מודרנית תוך דגש על אמנות ופסיכולוגיה.
על הסדרה:
ההרצאות מתבססות על מחקר וסדרה של מאמרים שנכתבו על ידי פרופ’ מילי הד, שעסקה בשאלות של השתקפות בעיות זהות באמנות המודרניסטית של אמנים מרכזיים שהסתירו את מוצאם היהודי.
המאמרים עסקו במאן ריי, טריסטאן צרה והנס ריכטר שהם נושאי הסדרה המרכזיים ב”שמים”. המאמר על מאן ריי פורסם בספר Complex Identities: Jewish Consciousness and Modern Art המהווה אסופת מאמרים שמילי הד היא אחת העורכות שלו.
*משתתפי הסדרה יוכלו לקבל במייל מאמר העוסק בהנס ריכטר.
פרופ’ מילי הד הייתה בעלת הקתדרה לאמנות ווינאית בה עסקה בציור, פיסול ואדריכלות בווינה של פרויד. במשך שנים רבות היא מרצה גם בבית הספר לרפואה של האוניברסיטה בנושאים אמנותיים בקורס שכותרתו “נפש האדם בראי האמנות”, בו היא עוסקת ביחסי רופא-חולה והשתקפותם באמנות. כמו כן היא מלמדת במסגרת “תרפיה באמנות” במכללת דוד ילין.
היא ידועה בהרצאותיה לקהל הבוגר במקומות שונים כגון: מוזיאון ישראל. פרופ’ הד כתבה מספר ספרים ומאמרים רבים בנושאים כגון: “סמל ומסכה ואירוניה עצמית” ביצירת האמן האנגלי אוברי בירדסלי, יחסי אמנים יהודים ואפריקאים אמריקאים באמנות אמריקאית. ערכה ספרים וכתבה מאמרים בשאלות זהות באמנות, אמנות יהודית מודרנית, אמנות ישראלית, סוריאליזם ועוד.
Hans Richter, Ghosts before Breakfest, 1928
Marc Chagall, La tour Eiffel, 1929
Man Ray, Coco Chanel, 1935
שאגאל כפרוטו-סוריאליסט – הגלוי
שאגאל, אשר יהדותו הייתה גלויה, הטרים את הסוריאליסטים במשיכתו לעולם החלום וההזיה. ביצירתו המוקדמת, בה נתמקד, נראה שהוא מצוי בין העיירה בבלרוס לבין המטרופולין של פריס, בין הארצי לבין העולם שמעבר, בין המשיכה כלפי מטה לבין הרחיפה בחלל, וכן – בין היהדות לבין הנצרות. במפגש הראשון נדגים נקודות אלה ונעורר שאלות כגון: מדוע לאמן יש שבע אצבעות? מה משמעות הצבע הירוק בדיוקנאות שלו? ומה מחפש האדם המכונף בתוך השמש הלוהטת? והאם השפיע תיאור החלום שלו על ה”גרניקה” של פיקאסו? או על מגריט?
הרצאה מוקלטת מס’ 2
מאן ריי (עמנואל רדניצקי) וטריסטן צארה (שמואל רוזנשטוק) – הסתרה וגילוי
הן טריסטאן צארה (מונשטי שברומניה, ציריך, פריס), המשורר ומחבר המניפסט הדאדאיסטי, והן מאן ריי (קייב, ניו-יורק, פריס) הסתירו את יהדותם והחליפו את שמותיהם. מאן ריי, שבין השאר הפך לצלם האופנה הגבוהה, הסתיר גם שהוא גדל בבית מהגרים בארה”ב שעסקו בעולם התפירה בתנאים קשים של מה שמכונה ה-Sweatshop Experience. מאידך, בית זה, שבו עמנואל שהיה נער משלוחים, חשף אותו לדגמים וטקסטורות, הבסיס לאמנותו בהמשך חייו. המפגש יעסוק כיצד מתח זהותי זה בין הנסתר והגלוי משתקף ביצירתו הדאדאיסטית-סוריאליסטית. תובנות אלה צמחו לאחר מפגש עם ארתורו שוורץ, מי שתרם את האוסף הסוריאליסטי הגדול והחשוב שלו למוזיאון ישראל. כמו כן, נציג קטעים מכתבי צארה, מהמניפסט הדאדאיסטי והפורטרטים הרבים בהם הוא צויר וצולם על ידי יוצרים ויוצרות שונים. יודגש מוטיב העין הפגועה הייחודית לאמנים ביצירות אלה ובציורי הסוריאליסט וויקטור בראונר (בוקרשט, פריס).
הרצאה מוקלטת מס’ 3
הנס ריכטר ומרסל ינקו – הסתרה מול הזדהות
כאשר האמן והתסריטאי הדאדאיסטי-סוריאליסטי הנודע הנס ריכטר (ברלין, פריס, ניו יורק, שווצריה) נפטר נכתב במאמר ההספד עליו בניו-יורק, איזה גרמני טוב הוא היה כי הוא נלחם בפשיזם. גם בארה”ב הוא הצליח להסתיר את עובדת היוולדו כיהודי. ואולם דמותו של “האיש הכחול” שצייר ב-1917 בציריך (מולדת הדאדא) ואשר חזרה ב-1947 בסרטו “חלומות שכסף יכול לקנות” (“Dreams that Money Can Buy”) מאפשרת להתבונן בשאלות זהותו המוסתרת. כמו כן, נתבונן ביצירות בסגנון הדאדא, הן של אמן זה והן של מרסל ינקו (רומניה, ציריך, פריס, ישראל) ובמכתב דאדאיסטי מאויר ששלח מרסל ינקו לריכטר מישראל.
*3 הקישורים יישלחו אליכם במייל עד 24 שעות לאחר הרכישה ויהיו זמינים לצפייה עד כשבועיים לאחר הרכישה
*משך כל הרצאה כשעה
*במידה ויש קושי כלשהו בצפייה או ברכישה ניתן לכתוב בווטסאפ למס’ נייד 0544347213 או למייל daniel.w@skygp.co.il
*מחיר 120 ש”ח לשלוש ההרצאות
נשמח לראותכם איתנו!