פט מת’יני – אגדת גיטרה ג’אז

פת מת'יני

פט מת’יני, אגדת גיטרה ג’אז, חדשן, בעל סאונד אישי מקורי וגם מלחין ומעבד.

כל כך הרבה מאמרים נכתבו על מת’יני ומסיבה זו החלטתי לחפש נקודת התבוננות שונה מעט ולחפש פט מת'יני (2)קשרים בין אירועים בחייו והמוזיקה של מת’יני.

מת’יני נולד ב-12 באוגוסט 1954 בעיר  Kansas City במדינת Missouri . כבר בנקודה זו אני עוצר ומספר לכם שבחייו המוזיקליים התייחסות למיזורי (הירח של מיזורי עם צ’רלי היידן) וגם התייחסות למושג בית. (הוא עושה סיורי הופעות רבים בכל שנה, בסביבות 180 הופעות וזה יכול לגרום לגעגוע עז הביתה…).

בגיל 8 החל לנגן חצוצרה ובגיל 12 עבר לגיטרה. החצוצרה נשארה בליבו וכאשר הוא משתמש בסינקליבר או גיטרה מידי ניתן לשמוע הדמיה של חצוצרה.

בתקופת התיכון ניגן בתזמורות ג’אז והרכבי ג’אז מקומיים ומהר מאוד הפך לנגן בולט באזור קנזס סיטי וניגן עם הטובים ביותר בסביבתו. אני חייב לציין שבשיחה אישית שהיתה לי עם מת’יני בתחילת שנות ה-90 קיבלתי ממנו המלצה לנגן תמיד עם מוזיקאים כמה שיותר טובים ועדיף כאלו שיש מה ללמוד מהם. לאחר התיכון למד זמן קצר מאוד באוניברסיטת פלורידה ופרש מהלימודים.

נקודה ביוגרפית מעניינת היא שפט היה המורה הצעיר ביותר אי פעם ללמד בברקלי וזה קרה כבר בגיל 19. את היכולת שלו להעביר חומר ג’אזי ומוזיקלי ניתן לשמוע גם בנגינה שלו אבל כמובן זה בולט יותר בסדנאות שהוא מקיים ברחבי העולם.

תחילת הקריירה שלו ב-1975 באלבום המצוין Bright Size Life אותו הקליט בחברת ECM ולצידו הבאסיסט האגדי ז’אקו פסטוריוס והמתופף המיוחד במינו בוב ג’ימס. פט, בן 21 ניגן באלבום כמו מוזיקאי ותיק עם סאונד איכותי בהשראת כלי נשיפה, הלחנה מקורית, פרזות שמשלבות ג’אז Pat Methenyעכשווי עם מוזיקת פולק ועם מסורת הבלוז, הגוספל והסווינג/בופ. הצליל שלו התגלה כנקי ויפיפה וההבעה שלו הפכה לסימן היכר שלו. כבר באלבום זה לפט יש פרזות מקוריות, רצף צלילי טכני מרשים ופרייזינג מדהים.

אי אפשר להתעלם מהעובדה שפט נולד בקנזס סיטי שהיתה עיר ג’אז ובלוז ותמיד כיף לשמוע אותו מנגן בלוז למרות שדי ברור שהיה לו חשוב יותר לחנים מודרניים וחדשניים. אני בטוח ששמתם לב שמת’יני מתפקד כאן כסיידמן בהרכב המעולה של ג’ושוע רדמן.

בשנים הבאות התפתח בתחום ההלחנה והקים את הPat Metheny Group – שהפך לאחד מהרכבי הג’אז המצליחים ביותר. למוזיקאי שמלחין מוזיקה כתובה ולאחר מכן מבצע אותה ויוצא לאלתור בו הוא מלחין בזמן אמת יש יתרון על מוזיקאי שמבצע קטעי ג’אז שהולחנו על ידי מישהו אחר.

לפט יש חיבור עצום להלחנה האישית שלו וניתן לשמוע את זה בעשרות קטעים נפלאים שלו.

הנה דוגמא לקטע שיש בו סיפור נעים לאוזן, גרובי, סוחף, קצבי, מלודי וגם אלתור גיטרה מדהים.פת מתיני orchestrion

פט מת’יני מספר לעיתים קרובות שהוא מתייחס מאוד ברצינות כבר משנות ה-80 לסינתיסייזר ובגרופ שלו לצד הפסנתר ניתן תמיד לשמוע מקלדות דיגיטליות לפי התקופה.

וכך הקריירה של מת’יני נמשכה לאורך השנים. הוא הופיע בכל פסטיבל אפשרי, באולמות המכובדים ביותר והקליט עשרות אלבומים והופיע בפורמטים מגוונים כגון סולו, דואו, טריו, קווארטט והגרופ המלא לסוגיו.

פט מת’יני כאמור מופיע הרבה ואחת ההופעות שמרתקות אותי אישית היא הופעה שלו בפסטיבל אומבריה באיטליה בה יופיע עם רון קרטר והיא תתקיים ב-13.7 בעיר פרוג’יה.

אני ממליץ לברר מול ג’אז חם לגבי נסיעה לפסטיבל המדהים הזה דרכם.

מאחל לכם שתזכו לשמוע כמה שיותר ג’אז איכותי ומגוון 🙂

רז סקלס

סגירת נגישות